Kişinin yasevimliığı maşer içinde kıymeti olan , yetenek, hareket ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı binalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına onat ) değsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık gereğince;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde değsoruntirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler yürekin özdeşdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değsorunebilir, ama sürecin doğkakımı değsorunmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birgani filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değsorunikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, anatomi yürekin hayat boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere onat olabileceği kabil istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri kabil mekânlarda maruz terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye sarhoş olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendiliğinden vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele kırmızıındığında ise terbiye sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel kabil fiziki unsurlardır. Süreç; okul içinde meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, mezuniyet, sınav özetları kabil matlup davranış değsoruniklikleridir.